Zonnepark Zuyderzon

Campagne

Om burgerparticipatie in een nieuw zonnepark te promoten, maakt Meneer Creëer deze campagne samen met de jeugd. Zij zijn immers degene voor wie een gezonde aarde nóg belangrijker is.

 

In het Pop Up 'Expositorium' leren de kinderen op speelse wijze over groene energie en maken ze hun eigen actieposters voor de campagne...

Pop Up 'Expositorium'

Op een A-locatie in Almere verschijnt in een leegstaand winkelpand het Expositorium, een expositie/laboratorium gericht op kinderen waar zij op een interactieve, speelse manier leren over duurzaamheid en (zonne)energie.

 

Zo kunnen ze proefjes doen met een zonnepaneeltje, racen met zonne-autootjes en is er een ludieke en leerzame speurtocht met beloning. Ook is er de zogenaamde 'Muur Van Apparatuur' die duidelijk maakt hoeveel elekrtrische apparaten een gemiddeld huishouden gebruikt.

 

Verder zijn de kinderen zelf onderdeel van de campagne door tekeningen te maken van hoe zij zelf hun toekomst zien. De tekeningen worden geëxposeerd in het Expositorium. Ook wordt er een wekelijkse winnaar gekozen, die een autootje op zonne-energie wint.

 

Ook worden er schoolklassen en BSO's uitgenodigd voor een leuk en leerzaam uitje en is er een feestelijke opening door de wethouder.

 

Website en social media

In het Expositorium word via een filmpje en andere items verwezen naar  de actiewebsite, waar meer informatie te vinden is en men kan meedoen met het participatie-project. Ook zijn er iPads te vinden met de website, zodat men ter plekke mee kan doen.

 

Via social media wordt verslag gedaan omtrent het hele project en wordt je op de hoogte gehouden van het aantal deelnemers. Diverse filmpjes zijn te zien en ook de tekeningen uit de campagne worden gedeeld.

Commercial 'Vang jij de zon voor ons?'

In deze commercial, verspreid via social media, vertelt de volgende generatie waarom het voor hen belangrijk is dat wij nu actie ondernemen. Dat kan o.a. door te participeren in Zonnepark Zuyderzon.

Commercial 'Tekeningen'

In deze commercial, verspreid via social media, laten  de kinderen d.m.v. hun eigen tekeningen zien hoe zij hun toekomst en die van de aarde zien.

Uiteindelijk word er rond de € 800.000 geïnvesteerd door burgers om te participeren in het nieuwe zonnepark. Daarnaast hebben veel kinderen en volwassenen, op een plezierige manier, een waardevolle stap gemaakt in het bewustzijn op het vlak van omgaan met energie.

All ideas and images © Meneer Creëer